AFM legt reclame voor risicovolle financiële producten aan banden

De Autoriteit Financiele Markten (AFM) krijgt de bevoegdheid risicovolle financiele producten aan te wijzen waarvoor een reclameverbod gaat gelden.
Minister Jeroen Dijsselbloem van Financien heeft daarvoor maandag een Algemene Maatregel van Bestuur in consultatie gedaan. Dat het reclameverbod eraan zat te komen, was in september vorig jaar al aangekondigd.
 
Het reclameverbod gaat gelden voor financiele producten als binaire opties en cfd s. Deze zijn voor consumenten niet geschikt, omdat ze risicovol en speculatief zijn, of te ingewikkeld in elkaar zitten. Consumenten kunnen er in korte tijd flinke verliezen op lijden.
 
Binaire opties betalen een vast bedrag uit als een belegger een goede voorspelling doet over een onderliggende waarde zoals een index of een aandeel. Een cfd is een financieel instrument waarbij partijen met elkaar overeenkomen om de waarde van een onderliggende belegging op twee verschillende momenten met elkaar te verrekenen. De AFM waarschuwt al langer voor de risico s van de twee producten. 
 
Aanleiding voor het reclameverbod zijn waarschuwingen van Europese en nationale toezichthouders op de financiële markten, dat bepaalde risicovolle financiele producten op grote schaal aan de man worden gebracht. 
 
Partijen kunnen tot en met 20 maart 2017 op de consultatie reageren
 
 
 
 
 
 
 
 
Bron: NU
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

   « Terug naar het nieuwsoverzicht

© 2017 123-lening.nl  -  Bezoekers online = 4